Sâmbătă: chemare generală la cel mai mare marş al bicicliştilor! Fiecare persoană în plus contează!

Nu, nu e vremea protestelor pentru orice. Protestul bicicliştilor este planificat dinainte să erupă protestele pentru Roşia Montană. În „Ziua Internaţională fără Maşini” – pe 21 septembrie, vrem să ne mobilizăm cu toţii – biciclişti, rolleri, pietoni, maratonişti – şi să ne cerem dreptul de a ne putea deplasa şi altfel decât cu maşina în oraşul în care locuim. Este o alegere pe care ne dorim să avem libertatea de a o face.

Pentru că Sorin Oprescu le refuză bucureştenilor dreptul la un oraş al oamenilor, Comunitatea Bicicliştilor din Bucureşti şi Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România (OPTAR) organizează cel mai mare marş pe biciclete pentru a-i cere acestuia demisia din funcţia de Primar General al Capitalei. Marşul are ca scop complementar evidenţierea unei soluţii vitale pentru Bucureşti: o dată cu amenajarea pistelor de biciclete pe carosabil, vor avea de câştigat toţi locuitorii Bucureştiului, pietoni, biciclişti sau şoferi”.

 Aşa începe comunicatul de presă trimis astăzi de Comunitatea Bicicliştilor din Bucureşti – din care face parte şi Portocala Mecanică – şi OPTAR.

Practic, marşul de sâmbăta viitoare este o continuare a protestului din primăvară, la care au fost prezenţi 4.200 de biciclişti, mai mulţi decât se aştepta oricine la vremea respectivă. Atunci, mesajul principal al protestului a fost „Nu vrem piste pe trotoare” – obiectiv care a fost îndeplinit între timp şi pistele de pe trotuare au fost declarate ilegale. Pentru sâmbătă, mesajul va fi „Vrem piste pe şosea. Vrem un oraş al oamenilor”.Este următorul pas natural în lupta pentru infrastructură pentru biciclişti în Bucureşti.

Ceea ce este însă diferit de data aceasta este că bicicliştii nu mai vorbesc doar între ei. Vorbesc şi cu pietonii şi cu rollerii şi cu şoferii. Şi cu taximetriştii şi cu şoferii de RATB. Iar acestora din urmă încearcă să le explice că infrastructura pentru biciclete pe şosele nu va muşca din spaţiul maşinilor, ci le vor oferi un trafic mai lejer şi mai liber.

Evenimentul va avea loc sâmbătă, 21 septembrie, cu ocazia ”Zilei Internaţionale fără maşini”. Adunarea participanţilor va fi la ora 14:30 în parcul Herăstrău, intrarea Charles de Gaulle. Participanţii vor milita pentru marcarea benzilor care semnalează accesul bicicliştilor pe carosabil, unica variantă sigură pentru toţi participanţii la trafic şi singura soluţie eficientă pentru un oraş al transportului eficient.

Propunem două variante de traseu: de 18, respectiv de 15 km. Varianta mai lunga include ocolirea Parlamentului. (traseu aici: http://goo.gl/qyQiF). 

Potrivit CBB, evenimentul de sâmbătă va fi cel mai mare marş de protest împotriva modului în care administraţia locală din Bucureşti, prin Primăria Generală a Municipiului Bucureşti, a înţeles să dezvolte infrastructura Capitalei. Evenimentul va avea loc sâmbătă, 21 septembrie, cu ocazia ”Zilei Internaţionale fără maşini”.

La protest sunt aşteptate toate persoanele care doresc un oraş funcţional şi accesibil pentru cetăţenii acestuia: pietoni, bicicliştii, persoane în scaun rulant, rolleri, părinţi care îşi plimbă copii în cărucior.

În ultimii ani, proiectele de urbanism promovate şi implementate de Municipalitate  au fost unele care contravin atât normelor dezvoltării durabile cât şi principiilor cheltuirii eficiente a fondurilor publice. Astfel, în anul 2013 am ajuns să trăim într-un oraş proiectat pentru maşini, celelalte tipuri de participare la trafic fiind masiv neglijate. Locuitorii Bucureştiului au devenit refugiaţi în oraşul lor. Acesta este principalul motiv pentru care politicile publice locale de dezvoltare a Capitalei trebuie în mod imperativ şi urgent să rezolve toate aceste probleme.

Marius Scarlat – membru fondator OPTAR: “Domnul Oprescu a afirmat că vrea referendum pentru a afla opinia oamenilor. Noi vom ieşi în stradă pentru a spune clar: Vrem piste pe şosea! Vrem un Bucureşti pentru oameni! Iar dacă vom fi ignoraţi, vom ieşi din nou în stradă. Mai mulţi şi mai hotărâţi!”.

Andrei Găitănaru, Comunitatea Bicicliştilor din Bucureşti: ”Sorin Oprescu a dovedit ani la rând că nu are abilitatea de a oferi locuitorilor Bucureştiului un oraş al oamenilor. De aceea, Comunitatea Bicicliştilor a hotărât să îl susţină pe Oprescu în cursa prezidenţială de care, oricum, este mult mai preocupat”.

Ceea ce este însă diferit de data aceasta este că bicicliştii nu mai vorbesc doar între ei. Vorbesc şi cu pietonii şi cu rollerii şi cu şoferii. Şi cu taximetriştii şi cu şoferii de RATB. Iar acestora din urmă încearcă să le explice că infrastructura pentru biciclete pe şosele nu va muşca din spaţiul maşinilor, ci le vor oferi un trafic mai lejer şi mai liber.

Mai jos, pe larg, motivele protestului:

1. Încurajarea transportului motorizat în cea mai poluata capitala europeană, Bucureştiul.

Cu toate că trecem printr-o perioadă dificilă din punct de vedere economic, Sorin Oprescu, Primarul Municipiului Bucureşti, investeşte sume enorme în infrastructura dedicată celui mai ineficient mijloc de transport din oraş: autoturismul. Folosirea în exces a maşinilor în detrimentul transportului public sau pe bicicletă aduce pierderi directe şi indirecte oamenilor şi Municipalităţii. Oraşele civilizate din întreaga lume iau măsuri de reducere a traficului motorizat individual, obţinând economii substanţiale. În plus, oraşele care acordă atenţie oamenilor sunt căutate de turişti, creşterea serviciilor devenind un motor de dezvoltare pentru acestea.

2. Neaplicarea măsurilor de siguranţă rutieră.

Primarul Sorin Oprescu a refuzat măsurile de siguranţă rutieră care ar fi putut fi luate în momentul aplicării marcajelor rutiere. Conform legii, în scopul sporirii impactului vizual asupra participanţilor la trafic, pe partea carosabilă pot fi executate marcaje sub formă de inscripţii, simboluri şi figuri. (Detalii: http://goo.gl/jFt03).

3. Lipsa unei viziuni a administraţiei oraşului pentru creşterea calităţii vieţii.

Cu toate că la nivelul UE există toată documentaţia necesară aplicării principiilor dezvoltării durabile a oraşelor, Sorin Oprescu, Primarul Capitalei le ignoră, luând măsuri care înrăutăţesc viaţa oamenilor.

4. Menţinerea în funcţii a persoanelor vinovate de pagube de milioane de euro provocate de recepţia ilegală a pistelor pentru biciclete.

Ilegalităţile comise de Primăria Municipiului Bucureşti, prin Administraţia Străzilor, în cazul recepţiei ilegale a pistelor pentru biciclişti au fost sesizate în ultimii doi ani către Administraţia Străzilor Bucureşti, Brigada Rutieră Bucureşti, Primarul General Sorin Oprescu, Consiliul General al Municipiului Bucureşti, Prefectura, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Procuratura, Curtea de Conturi a României, PSD, PNL, PC, PDL, UDMR, UNPR, Forţa Civică, PP-DD. Niciuna dintre aceste instituţii şi organizaţii nu a luat măsuri capabile să ducă la recuperarea prejudiciilor şi la sancţionarea vinovaţilor, cu toate că numele acestora pot fi aflate foarte repede prin simpla citire a documentului de recepţie a pistelor. Cu toate că este un document public, Primarul Sorin Oprescu refuză să-l pună la dispoziţia cetăţenilor.

5. Neaplicarea măsurilor de eficientizare a transportului public prin asigurarea de benzi dedicate.

Peste tot în lume, transportul public este prioritar pentru administraţii, nu şi pentru cea condusă de Sorin Oprescu. În Bucureşti, autobuzele RATB rămân blocate în trafic împreună cu autoturismele personale, făcând din transportul public un mod de transport ineficient. Pierderile le suportăm cu toţii.

6. Lipsa accesibilizării oraşului

Infrastructura oraşului ţine captivă marea categorie a persoanele cu deficienţe locomotorii. Deplasarea în oraş cu scaunul rulant este imposibilă, generând astfel dependenţa de însoţitori a celor care utilizează scaune rulante. De asemenea, victime ale acestei lipse de accesibilizare marca Sorin Oprescu sunt mamele cu copii în cărucioare. Adesea, acestea sunt nevoite să se deplaseze pe carosabil datorită maşinilor parcate pe trotuare, fără a lăsa loc trecerii cărucioarelor pentru copii. Nu întrebăm dacă Sorin Oprescu trebuie să se facă responsabil de moartea unui alt copil pentru a înţelege ce are de făcut. 

Latest news

- Advertisement -spot_img

Related news