„Nu am timp”: E o afirmatie pe care o arunci tot mai des colegilor sau chiar sefului cand esti la birou. Lista de sarcini se aglomereaza pe zi ce trece – si cele mai multe multe raman nerezolvate. Ti se pare ca esti mereu pe fuga… si timpul lipsa e de vina!
Stim insa de la Einstein incoace ca timpul și ceva relativ – si, mai poetic spus, se mulează după contur vietii tale. Ai simit pe pielea ta: 30 de minute in care faci ceva placut zboara parca intr-o clipa, dar intr-o sedinta plictisitoare acelasi interval poate parea egal cu niste ore lungi …
Regulat sau dezordonat, alert sau curgand lenes, mereu prea putin sau uneori interminabil: timpul e asa cum il resimti… si cum il faci sa fie. Mai ales la munca, insa, timpul costa – si e important sa il controlezi foarte bine, pentru a nu-ti crea tensiuni inutile si a nu rapi din orele destinate relaxarii.
Iata cateva indicii ca nu iti planifică bine timpul: te simti mereu presata te intorci foarte tarziu acasa iti iei de lucru in timpul liber si ti se pare ca program nu e suficient pentru a indeplini toate task-urile lista apelurilor telefonice pe care le amani din „lipsa de timp” depaseste 10 pe zi Timpul tau costa
Ti se pare ca ar trebui sa fii felicitata ca stai peste program? Ai fi surprinsa sa afli ca in Japonia si Franta, spre exemplu, angajatul este considerat ineficient daca nu isi poate indeplini sarcinile in cele 8 ore de munca.
Ce te impiedica: iti organizezi deficitar timpul si te complici prea mult. Solutia? Orice ai avea de facut, incepe ACUM.
Prioritizeaza sarcinile de serviciu in ordinea importantei si a dificultatii nu confunda notiunea de urgent cu cea de important calculeaza cat timp iti trebuie pentru o anumita sarcina (de exemplu, cat iti ia sa faci o prezentare in Power Point) si straduieste-te sa ramai ” in parametrii „cu timpul alocat acesteia organizeaza-ti ziua lasand intotdeauna 30 de minute pentru activitati neprevazute: astfel nu vei fi luata niciodata prin surprindere pastreaza messenger-ul si telefoanele personale pentru pauze; convorbirea cu o prietena ar trebui sa fie o oaza de relaxare intr-o zi stresanta, nu „picatura care umple paharul” si te face sa ratezi un deadline fii punctuala: vino cu 15 minute mai devreme la munca, s-ar putea sa descoperi cu surprindere ca-ti parcurgi mai repede mail-urile cu biroul gol, in liniste si cu o cafea in fata… exact ca acasa! de multe ori, ne e teama de lipsa timpului pentru a nu ajunge intr-o situatie-limita.
Ok, hai sa definim intai ce inseamna asta pentru tine: daca nu indeplinesti aceasta sarcina pana la ora X, care e cel mai rau lucru care se poate intampla? daca o indeplinesti cu bine neglijand alte puncte ale agendei tale din ziua respectiva, ce vei castiga? Cum pacalesti timpul: daca nu esti cea mai organizata persoana din lume, lasa tehnologia sa duca greul in locul tau: chiar si banalul Microsoft Office are un calendar unde iti poti nota toate intalnirile, cu reminder-ele de rigoare. planifica-ti activitate in functie de bioritmul tau: daca stii ca esti mai activa dimineata, profita de orele matinale pentru a rezolva sarcinile dificile – sau lasa-le pentru dupa-amiaza daca stii ca atunci simti energizata la maxim. alterneaza o sarcina placuta cu una mai putin placuta, echilibrand astfel balanta inaintea unei intalniri importante sau sedinte, intreaba-te „ce anume astept?” si „ce se asteapta de la mine?” incearca sa faci lucrurile corect de prima oara: o singura verificare ar trebui sa fie de ajuns pentru orice mail, fisa sau prezentare
La finalul unei zile, vei simti oricum ca o secunda traita cu seninatate valoreaza cat o zi. Pune stapanire pe timpul tau si vei vedea curand ca vei gusta la maxim clipele de respiro dintr-un program incarcat. Nu te mira daca vei ajunge sa te intrebi de ce se agita atat de mult colegii tai, cand deadline-ul este peste doua saptamani si stii ca sunteti in grafic …