Functiile managementului

Functiile managementului sunt creatia lui Hentry Fayol, in secolul trecut. Acesta a fost unul dintre cei dintai reprezentanti ai managementului modern. Undeva la debutul secolului al XX-lea el va scrie o lucrare initulata “Administratia Industriala si Generala”. In aceasta va vorbi despre functiile managementulului, dar si despre principiile si operatiunile manageriale.

Conform opiniilor sale, aceasta disciplina trebuie sa se bazeze pe cateva principii de baza, care trebuie sa fie urmate si respectate in orice companie. Iata care sunt aceste principii:

1. Munca trebuie sa se divida in cat mai multe ramuri – Angajatii trebuie sa se specializeze intr-un anumit domeniu, pentru a spori calitatea companiei pentru care lucreaza

2. Seful trebuie sa-si exercite autoritatea fata de angajati, dar si responsabilitatile aferente – managerul sau liderul unei companii isi va rezerva dreptul sa dicteze, insa va trebui sa-si asume deciziile luate

3. Instaurarea disciplinei- managerul sau liderul trebuie sa-i influenteze pe angajati sa dea totul la locul de munca si sa se implice in cat mai multe lucruri

4. Decizia este luata doar de catre sef– angajatii trebuie sa se subordoneze patronului institutiei

5. Scopul trebuie sa fie clar si concis stabilit – trebuie sa existe o strategie clara catre care institutia se va indrepta

6. Interesul general trebuie sa primeze intotdeauna– scopurile si obiectivele firmei sunt mai importante decat cele ale angajatilor

7. Remunerarea angajatilor– banii pe care fiecare angajat ii primeste trebuie sa fie in concordanta cu efortul depus de catre acestia

8. Centralizarea – functiile managerului trebuie sa corespunda nevoilor de pe piata

9. Stabilirea unei ierarhii – trebuie sa se stie clar care sunt functiile ocupate de fiecare angajat in parte in cadrul companiei

10. Respectarea ordinii cu strictete – oamenii trebuie sa stie exact ce au voie si ce nu au voie sa faca in cadrul companiei

11. Principiul dreptatii – fiecare angajat va fi tratat cum trebuie, in functie de cum s-a comportat el insusi

12. Conducerea trebuie sa fie stabila – cu cat sefii sunt mai siguri pe ei si isi mentin posturile pentru mai multa vreme, cu atat angajatii vor avea mai multa incredere in companie

13. Toti membrii companiei trebuie sa-si exercite spiritul de initiativa – subordonatii pot sa propuna solutii si sa vina cu anumite planuri ca sa ajute firma sa se dezvolte

14. Spirit de camaraderie – fiecare angajat trebuie sa-l sprijine pe celalalt, pentru ca numai asa se vor suda relatii trainice in interiorul firmei, benefice pentru toata lumea

Dupa ce a formulat principiile de mai sus, Henry Fayol a creat si cinci mari functii ale managementului: de organizare, de conducere, de coordonare, de control si de prevedere.

1. Functia de prevedere se refera la stabilirea unui plan de viitor pentru firma.

Sefii creeaza si stabilesc anumite teluri de atins, urmand ca apoi sa implementeze strategiile care se vor folosi pentru realizarea acestui plan, tinand cont de toti factorii care afecteaza firma pe care o conduc. Totodata, sunt stabilite si datele cand se preconizeaza incheierea planului, pentru a se putea trage linie.

2. Functia de organizare isi propune sa stabileasca fiecare scop al angajatilor si cum sa imparta fiecare departament din cadrul firmei. Tot in acest caz, vorbim si despre ierarhizarea relatiilor dintre fiecare job in parte.

3. Functia de conducere se refera la abilitatile sefilor de a-si dezvolta compania, prin puterea exemplului personal, prin spiritul de initiativa sau prin oportunitatile pe care le poate oferi angajatilor sa-si faca un loc de munca mai bun si mai sigur.

4. Functia de coordonare se bazeaza pe comunicarea directa. Se va vedea cum se realizeaza activitatile din fiecare sector de munca in parte, cum se produc vanzarile, cum se folosesc banii pentru buget, cum merge procesul de aprovizionare. Se fac toate aceste lucruri pentru a se intelege mai bine cum functioneaza in interior firma si daca mai trebuie ceva schimbat sau imbunatatit.

5. Functia de control are legatura cu cercetarile amanuntite daca s-au respectat indatoririle si responsabilitatile fiecarui angajat in parte. In cazul in care sunt sesizate probleme, se vor lua unele masuri de corectare a acestora. Functia de control are mai multe subramuri:

a. Control de tip administrativ – se verifica daca s-au respectat principiile companiei si programul de zi cu zi al acesteia

b. Control de tip comercial – cercetarea amanuntita a resurselor vehiculate in si prin firma, dar si realizarea inventarelor si respectarea sarcinilor asumate

c. Controlul de tip tehnic – verificarea echipamentelor

d. Controlul de tip financiar financiar -se verifica daca banii folositi au fost utilizati pentru ceea ce trebuia si se verifica si resursele ramase in companie

Cu toate ca teoria lui Henry Fayol este veche de aproape un secol, este si astazi utilizata pe scara larga. Cu toate acestea, intre timp au aparut noi teorii, dar functiile fayolismului sunt inca la moda in foarte multe companii.

Latest news

- Advertisement -spot_img

Related news