INTERVIU – Şcoala de Mecanică de la Biţa Color va scoate primii ucenici cu diplomă din Bucureşti

0
4
bita color

Să te umpli de vaselină până la coate de dragul bicicletei e unul dintre semnele de afecţiune cele mai nobile faţă de bicicleta ta. Pe bune! Pentru cine vrea să desluşească tainele şurubăritului, acum e momentul: Biţa Color porneşte atelierele de mecanică pentru toţi.

Lucian şi Mădălina de la Biţa Color au un atelier de vopsit biciclete, Biţa Color, pe care îl ştiţi mai toţi. Recent, s-au apucat să dea lecţii şi altora despre cum să faci biciclete, nu doar frumoase, ci şi funcţionale. Ne-am bucurat de veste, pentru că e nevoie de aşa ceva pe piaţă şi le-am adresat nişte întrebări despre ambiţia lor. Hai, ia treceţi la şurubărit!

De unde a venit ideea?

Lucian: Ideea a venit de la workshop-urile de mecanică pentru fete pe care le organizăm la Street Delivery sau la alte evenimente.

Madalina: Eu cred în puterea oamenilor de a schimba lumea şi dacă ar fi după mine aş face doar proiecte de implicare socială în comunitate. Ideea şcolii de mecanica mi-a venit de la Hagi, copilul care face magie cu carţi în Centrul Vechi. Vara vine destul de des pe la atelierul nostru, ba să ia scule, ba să îşi facă reglaje la bicicletă, ba să-i facă reparaţii. Şi când mi-a spus Lucian că Hagi poate să-şi monteze şi să-şi demonteze bicicleta singur, m-am gândit că am putea să facem mai mult pentru el şi pentru copii ca el.

Care este valoarea finanţării de la Mega Image? Contaţi şi pe alţi sponsori pentru derularea proiectului?

Valoarea finanţării de la Mega Image este de 9.600 lei, iar ca sponsori îi avem doar pe cei de la PlayBike care ne oferă un discount pentru sculele cumpărate de la ei. Toţi ceilalţi oameni care apar pe afiş sunt partenerii noştri în proiect şi cei care ne vor ajuta să ducem vorba mai departe şi să realizăm proiectul.

Când se termină şcoala? 

Durata proiectului este de două luni şi se termină la sfârşitul lunii martie. Sperăm însă ca în viitor să extindem programul şi către alte grupe de vârstă şi să ne transformăm atelierul într-un hub de resurse pentru cei care vor să înveţe alături de noi meşteşugul bicicletelor.

De ce e nevoie de o astfel de şcoală?

Lucian: Pentru că în zilele noastre sunt tot mai puţine locuri unde poţi învăţa ceva practic, iar noi oferim şansa unor tineri de a învăţa să lucreze practic cu unelte. Sperăm să-i ajute pe viitor.

Mădălina: Pentru că comunitatea bicicliştilor creşte şi e o industrie unde vor fi locuri de muncă, dacă eşti pasionat de biciclete şi vrei să înveţi.

Câţi ‘elevi’ speraţi să adunaţi la cursuri? Aţi demarat deja discuţii cu potenţiali elevi?

La cursuri vor participa 40 de tineri. Focusul nostru va fi ca mesajul Şcolii de Mecanică să ajungă şi la tinerii care nu au la fel de multe resurse precum cele la care avem noi acces (ex: internet, telefon, bicicletă personală).

Focusul nostru va fi ca mesajul Şcolii de Mecanică să ajungă şi la tinerii care nu au la fel de multe resurse precum cele la care avem noi acces

Am demarat deja discuţiile cu cele două asociaţii partenere, Asociaţia Carusel şi Asociaţia Sens Pozitiv, care ne vor ajuta să ducem mesajul mai departe către acei oameni care ar avea nevoie cu adevărat de acest proiect. Sperăm ca pentru unii tineri defavorizaţi această Şcoală să facă o mică diferenţă în vieţile lor.

Ce veţi face în cazul în care numărul de înscrieri depăşeşte capacitatea şcolii?

Numărul de înscrieri a depăşit deja numărul de locuri disponibile. Mai departe, vom face o selecţie a celor care vor participa la şcoală. Selecţia se va face dintre cei care s-au înscris deja online şi cei care se vor înscrie offline, prin recomandările asociaţiilor cu care lucrăm.

 Numărul de înscrieri a depăşit deja numărul de locuri disponibile!

Cine vor fi profesorii?

Pentru partea de mecanică, vom avea patru grupe de câte 10 participanţi. Din echipa BiţaColor, Lucian Simion şi Alex Cazacu vor fi ”profesorii”. Din Comunitatea Bicicliştilor din Bucureşti, o să ne mai dea o mână de ajutor şi Vladimir Iuganu.

Oferiţi mai mult decât cursuri elementare de mecanică. De ce aţi ales să faceţi acest lucru?

Şcoala nu va fi numai despre mecanică, ci şi despre biciclete în general. Sperăm ca, prin şcoala aceasta, tinerii să vadă că în jurul bicicletei pot construi o întreagă lumea, de la obiecte de decor până la curierat şi sport de performanţă. Vom avea invitaţi speciali sportivi (Ciprian Bălănescu), oameni care au mici afaceri în jurul bicicletelor (Tribul, Sinapseria, Turific), oameni care lucrează în ONG-uri care promovează mersul pe bicicletă (Marian Ivan de la Optar) şi lista o să rămână deschisă.

Ce vor putea face absolvenţii acestor cursuri mai departe? În ce fel le va fi recunoscută calificarea?

Şcoala de Mecanică este un program informal şi ne axăm pe lucruri practice. La finalul şcolii, tinerii vor primi câte o diplomă de participare şi o scrisoare de recomandare, dacă trec testul practic. Sperăm noi că acest lucru i-ar putea ajuta să-şi găsească un loc de muncă în acest domeniu.

Aţi făcut vreo analiză de piaţă pentru a testa potenţialul ideii?

Nu. Însă reacţiile tuturor celor care ştiu de proiect au fost extraordinare şi credem în potenţialul dezvoltării unor astfel de ateliere pentru comunitatea de biciclişti.

Ce puteţi să ne spuneţi despre situaţia mecanicului de bicicletă în România? Aveţi ceva statistici legate de treaba asta?

Statistici oficiale nu avem. Noi ne-am propus prin acest proiect să facem nişte schimbări mici, la nivel de comunitate locală. Cunoaştem mulţi meşteri şi mecanici pricepuţi în ale bicicletei care fac lucruri extraordinare şi nu ştie nimeni de ei. Sperăm ca în viitor oamenii să fie mai atenţi la lucrurile făcute cu răbdare şi pasiune, manual.

Sperăm ca în viitor oamenii să fie mai atenţi la lucrurile făcute cu răbdare şi pasiune, manual.

Cum privesc cei din industrie ideea voastră?

Toate proiectele sociale pe care le facem noi sunt gândite şi realizate cu sprijinul constant al tuturor celor din comunitatea informală de biciclişti din Bucureşti. Cerem sfaturi, păreri şi ţinem cont de experienţa fiecăruia dintre cei implicaţi în acest proiect.

Dar de la publicul general ce fel de feedback aţi primit?

Până în acest moment, reacţiile din online au fost extraordinare. Aşteptăm cu nerăbdare şi reacţiile tinerilor din offline.