Bike sharing gratuit. Se poate?

Primăria Cluj-Napoca face ce n-au reuşit să facă nici una dintre marile municipalităţi din România: să înceapă implementarea unui sistem de bike sharing self service. Deşi lipsesc câteva date din ecuaţia primarului Emil Boc, o întrebare se poate deja pune: ce şanse de succes are un sistem de închiriere gratuit?

Anul trecut, cam pe vremea asta, se anunţa lansarea unei licitaţii pentru atribuirea unui contract de realizare de sistem de bike sharing în Cluj. De-atunci şi până acum lucrurile s-au puse pe roate şi avem deja primele poze, atât cu bicicletele ce vor fi utilizate în sistem, cât şi cu primele staţii. Câteva cifre cheie zic aşa:

Bicicletele: vor fi produse de compania bulgară Cross, costă circa 150 de euro, vor avea trei viteze, frâne pe ambele roţi şi o apărătoare a roţii din spate, pentru reclame. În total, 540 de bucăţi. Spre comparaţie, preţul unei biciclete din sistemul parizian Velib este de 400 de euro (care e costul de înlocuire al unei biciclete; preţul de achiziţie nu a fost făcut public de primăria Parisului). Sau 3.500 de dolari (aici sunt incluse şi costurile de operare a sistemului, plus mentenanţă).

Staţiile de închiriere: 50 în total. În Paris, distanţa dintre staţii este de 300 de metri, în Cluj distanţa va fi considerabil mai mare.

Pistele de biciclete: 59,75 kilometri. Deja e scandal însă cu ele: încă este neclar pe unde vor trece pistele şi cum vor arăta. Clubul de Cicloturism Napoca a dat în judecată (şi a câştigat) una dintre primăriile implicate în proiect deoarece a refuzat să ofere informaţii. “Pe de altă parte Primăria Cluj-Napoca a lansat nişte idei de te doare capul: traseul din centru către Mănăştur-Floreşti ar urma să se facă prin Zorilor (adica pe un traseu cu diferenţă de nivel de vreo 300-400 de metri), când există variante mult mai scurte şi fără urcuş – doar că acelea vor fi păstrate în totalitate la discreţia automobiliştilor”, ne spune un clujean, Vasile Moisil. Bonus: o anchetă City News, care spune că amenajarea celor 59 de kilometri de piste de biciclete, care ar lega Floreştiul de Someşeni, este blocată din cauză că în cele două localităţi s-au construit trotuare chiar pe traseul pistelor. Sounds familiar, right?

Preţul închirierii unei biciclete: Punctul la care am vrut să ajung din start, pentru că mi se pare esenţial. Discuţia pe bani vs gratuit la închiriat de biciclete am avut-o şi în Bucureşti, cu iVelo şi Cicloteque. (la un moment dat închiriatul de biciclete era gratuit pentru toată lumea la iVelo, s-a vorbit despre concurenţă neloială; între timp lucrurile s-au mai schimbat, e gratuit doar pentru copii). Nu că mi-aş dori musai, dar sunt de părere că un sistem de închiriat biciclete trebuie să fie pe bani. Asta ca să fie funcţional. Ca să existe bani pentru întreţinut mai apoi sistemul, plătit angajaţi etc etc. N-are rost să vă spun că Parisul şi Londra taxează serviciul acesta (Londra va dubla preţul de la anul: de la 1 liră la 2 lire pe oră).

Deci, ce ziceţi, poate avea trai lung un sistem de bike sharing gratuit, cum se anunţă cel de la Cluj? Eu le ţin pumnii, mai multe vom vedea la un an-doi de la lansare, când vine factura cu costurile de întreţinere (mira-m-aş să fi avut cineva în vedere treaba asta).

Latest news

- Advertisement -spot_img

Related news