Mizand pe consumul mare si in continua crestere din Rusia, grupul francez Auchan incearca sa-si centralizeze incasarile si sa faca economii infiintandu-si o banca la Moscova.
Auchan poarta negocieri cu Banca Centrala a Rusiei pentru a obtine o licenta inca din vara acestui an pentru ca in 2013 banca sa fie infiintata si sa inceapa sa functioneze, se arata intr-un articol publicat de cotidianul „Kommersant”. Serviciul de presa al Auchan confirma ca grupul are in vedere de mai multi ani aceasta optiune, dar nu a fost pusa in aplicare pana acum.
Cand isi va obtine licenta, si surse guvernamentale indica faptul ca este doar o chestiune de timp, banca Accord, filiala suta la suta a Auchan, va permite retelei franceze de hipermerketuri sa dea credite fara intermediari clientilor sai si sa controleze fluxul financiar al magazinelor. Banca Accord functioneaza in Rusia din 2005, prin intermediul BA Finans, al carei partener cu drepturi egale este banca rusa Kredit Evropa Bank.
Auchan propune totodata clientilor sau carduri Visa si MasterCard cu credit fara dobanda timp de 50 de zile. Cardurile pot fi gasite deja in hipermarketurile moscovite, creditele variind intre 80 si 4.000 de euro. Pana in acest moment, doar 5% din totalul vanzarileor Auchan se fac prin acest tip de card de credit.
In acest moment, niciunul din marii comercianti de produse alimentare din Rusia nu are banca proprie, acest model de lucru fiind folosit doar de producatorii de automobile. Grupul rus X5, lider in distributia de produse alimentare, utilizeaza serviciile financiare de baza ale Alfa Bank cu care are actionari comuni.
13,8% din cifra de afaceri a Auchan se realizeaza in Rusia
Observatorii spun ca Auchan are in acest moment nevoie sa faca economii si de aici necesitatea de a avea banca proprie intr-o tara in care se realizeaza 13,8% (cu o cifra de afaceri de 5,87 miliarde de euro) din totalul cifrei de afaceri. Aflat de 10 ani pe piata din Rusia, Auchan ocupa pozitia a treia intre distribuitorii de produse alimentare, detinand 30 de hipermarketuri si 14 centre comerciale „Auchan City”. De asemenea, grupul francez a lansat in Rusia lantul de supermarketuri „Atac”, precum si „Auchan Drive” pentru persoanele care se grabesc. In prezent, Auchan are in Rusia 50 de magazine, dar in cinci ani numarul acestora va ajunge la 150 pentru ca piata rusa ramane prioritara.
Veniturile rusilor, in crestere constanta
Grupul francez ramane increzator in dezvoltarea afacerii din Rusia pentru ca, in primul rand, in aceasta tara se inregistreaza in continuare crestere economica (8,3%), in ciuda crizei din Europa, iar veniturile populatiei au crescut de sase ori in ultimii 12 ani, ceea ce a ajutat la dezvoltarea rapida a distribuitorului de produse alimentare francez.
Reusita pe o piata in plina ascensiune nu este insa garantata pentru ca un alt distribuitor de produse alimentare francez, Carrefour, a incercat in doua randuri, 1998 si 2008, sa patrunda pe piata rusa, dar s-a retras de fiecare data.
La randul sau, grupul german Metro are insa mare succes, cifra sa de afaceri fiind in 2011 de 3,4 miliarde de euro. Un factor care contribuie decisiv la interesul distribuitorilor de alimente pentru piata rusa este intrarea Rusiei in luna decembrie a anului trecut in Organizatia Mondiala a Comertului, ceea ce a avut drept urmare scaderea taxelor la produsele alimentare importate de la 10%, la 7,8%.