Bancile – tepuite de clientii care imprumuta mii de euro pe baza unor adeverinte false

Imprumutul pentru nevoi personale se afla in topul “tepelor” date bancilor de catre romani, din simplu motiv ca acestea dau mii de euro doar pe baza buletinului si a unei adeverinte de salariu. “Pur si simplu nu ai ce sa ii faci unui client, daca acesta se imprumuta cu 10.000 de euro si paraseste a doua zi tara”, spun bancherii. Ca volum, totalul imprumuturilor pentru nevoi personale in lei ale romanilor se ridica la peste 30 de miliarde RON, iar imprumuturile in valuta totalizeaza tot 30 miliarde RON.
Bancherii spun ca nu au nici o posibilitate sa depisteze clientii rau-intentionati. „La nivelul intregului sistem bancar, sunt totusi aproape 18 milioane de persoane. Nu are cum sa nu se strecoare printre acestia si dintre aceia care vor sa dea tepe bancilor”, afirma surse din cadrul companiei Coface Romania. Reprezentantii bancilor recunosc ca, in cazul creditelor de consum, nu isi iau asigurari suplimentare.“Ne bazam pe buna-credinta a solicitantului. Sigur ca dosarul acestuia este verificat. Se verifica datele – in special cele legate de venituri – dar daca el va fi dat afara de la firma unde lucreaza sau demisioneaza la o luna dupa ce ia banii, e dificil sa-l mai incadrezi in categoria celor care nu vor inregistra restante. Noi nu avem cum sa verificam stabilitatea lui la locul de munca, iar uneori e dificil – in cazul retelelor organizate – sa depistezi ca e vorba de frauda cu intentie. In momentul in care sesizam asemenea situatii, ne adresam organelor in drept”, spun reprezentanti ai BRD.

Trisorii au complici in banci

O alta situatie – e drept, mai rar intalnita – este cand clientul bancii ofera mita functionarului, pentru a se vedea cu banii in cont, dupa care acesta dispare si nu-i mai da nimeni de urma. “Eu recunosc, am luat 700 de milioane de lei in doua zile de la o banca foarte cunoscuta din Bucuresti. La salariul pe care il aveam trecut in cartea de munca nu as fi putut niciodata sa ma lipesc de un credit in mod corect. Asa ca mi-a convenit sa dau o spaga ca sa-mi permit si eu o masina”, ne-a declarat A.T., taximetrist in Capitala. Purtatorul de cuvant al bancii in cauza ne-a declarat ca stie de asemenea practici, insa ele sunt foarte dificil de probat. “Am mai avut in trecut o asemenea retea care functiona aproape perfect. Pana la urma ea a cazut, asa cum se intampla cu toate lucrurile ilegale, iar cei care au facut parte din ea sunt in puscarie. Nu exclud sa mai existe una, asa ca vom demara de urgenta o ancheta, protejandu-i pe clientii care ne ofera date concrete – protectia anonimatului si legalizarea imprumutului contactat de la noi – astfel incat sa nu-i fie teama ca i se iau banii inapoi ori ca-l trimitem in judecata”, ne-a declarat purtatorul de cuvant al unei banci de renume din Romania.

Bancherii mai spun ca totalul creditelor neperformante nu depaseste 2-3 la suta din totalul creditelor acordate, ceea ce reprezinta un procent confortabil. “Pierderea neta din provizioane s-a redus anul trecut cu 62,4%, pana la 63,4 milioane lei noi ca urmare a imbunatatirii calitatii portofoliului de credite, iar ponderea creditelor neperformante a scazut de la 2,5% la 1,8%, in timp ce ponderea restantelor s-a diminuat de la 1% la mai putin de 0,5%”, a afirmat seful BCR, Nicolae Danila.

Rau-platnicii – dati pe mana recuperatorilor

Cand ratele intarzie cateva luni la rand, inainte de a fi trimisi in judecata, clientii sunt dati pe mana recuperatorilor de credite. Una dintre cele mai active companii de profil de pe piata este Urban si Asociatii. “Numai in prima luna a anului, in portofoliul nostru au intrat peste 10.000 de cazuri de debitori, aproape toti provenind din creditele de consum luate din magazine. Volumul total al creantelor pe care le avem de recuperat depaseste 5.000.000 euro. Desi compania noastra are in portofoliu un serviciu cu care putem asista orice persoana care doreste sa ia un credit de consum, romanii nu s-au inghesuit sa ceara o asemenea analiza”, spune Ina Moldoveanu, purtatoarea de cuvant a firmei Urban. Din totalul restantierilor, aproape 60 la suta sunt barbati. Ca varsta, restantierul “model” are intre 30 si 40 de ani, iar ca origine a zonei din care provine, 86 la suta locuiesc la oras. Ajunse la momentul recuperarii datoriilor, companiile specializate se lovesc de numeroase probleme, rezultatul fiind ca 44 la suta din debitori nu pot fi identificati dupa primul contact telefonic. Mai exact, in 26,22 la suta din cazuri, numarul de telefon este invalid, iar in aproape o treime din situatii nimeni nu raspunde la telefon. Printre motivele invocate cel mai des la neplata datoriilor se afla faptul ca debitorul nu accepta ideea ca trebuie sa plateasca suma anticipat fiindca nu i se mai permite continuarea ratelor bancare sau ca are un salariu prea mic si nu-si permite.

Latest news

- Advertisement -spot_img

Related news